Podstawowy podział będzie wyróżniał statki ze względu na ich zanurzenie, w tym przypadku będzie można scharakteryzować statki nawodne, których siła wyporu wody jest zawsze większa od posiadanego przez nie ciężaru całkowitego. Druga grupa to natomiast statki podwodne, które będą mogły czasowo zanurzać się całkowicie pod powierzchnię wody na daną głębokość, poprzez regulowanie ciężaru takowego statku, poprzez zbiorniki balastowe, które napełniane są wodą. Oprócz tego dokonać można jeszcze podziału statków ze względu na zastosowany napęd ilość kadłubów oraz przeznaczenie. W tym pierwszym wypadku wyróżnimy statki wiosłowe, gdzie przemieszczają się przy wykorzystaniu wioseł, żaglowce, które poruszane są energią wiatru oraz statki o mechanicznym napędzie, gdzie może to być silnik, albo też turbina. W przypadku podziału ze względu na ilość kadłubów wyróżnimy statki jednokadłubowe, katamarany, czyli dwukadłubowe i tak dalej. Ostatni z podziałów wyróżnia statki ze względu na ich przeznaczenie, tutaj będą dwa ich rodzaje, a mianowicie cywilne oraz wojskowe, gdzie te drugie dla rozróżnienia określane są mianem okrętów. Jak widać podział statków jest dosyć rozbudowanym i obszernym, co pokazuje jak duża jest różnorodność wodnych jednostek pływających po rzekach, morzach, ocenach, czy też jeziorach i wszystkich innych zbiornikach wodnych. W zależności od ich konstrukcji, zastosowanych rozwiązań i przeznaczenia będziemy mogli zaklasyfikować je do różnych grup.