Piasta rowerowa stanowić będzie centralną i jedną z ważniejszych części koła rowerowego, która obracała będzie się na osi przymocowanej do ramy. Do piasty mocowane są szprychy, a w przypadku koła tylnego także tylne zębatki. Piast koła przedniego posiada o wiele prostszą konstrukcję, ponieważ musi ona tylko i wyłącznie umożliwiać swobodne kręcenie się koła wokół osi. Piasta tylna musi natomiast również zapewniać odpowiednie i sprawne działanie całego napędu rowerowego, który mimo wszystko jest rozbudowanym układem. Piasty zarówno z przodu jak i z tyłu przybierać będą postać tulei, wewnątrz których znajdują się łożyska. Tuleje te przeważnie posiadają po dwa kołnierze ze specjalnymi otworami, w których montowane są szprychy, z drugiej strony natomiast montowane są one do felgi koła. Piasta tylnia dodatkowo posiada przeważnie mechanizmy zapadkowe, które będą mogły być zintegrowane z zębatkami tylnymi. Oprócz tego wyróżnić będziemy mogli także piasty, w których montowane są bezpośrednio dynama mające na celu zapewnienie zasilania dla lamp roweru oraz przerzutki, gdzie rozwiązania takowe najczęściej stosowane są w rowerach miejskich. W przypadku rowerów górskich piasty będą bardziej skomplikowane, różnią się przede wszystkim rodzajami kołnierzy. W wersjach do tarczowych hamulców posiadać będą one specjalnie wzmacniane kołnierze z dodatkowymi otworami do zamocowania tychże tarcz właśnie, w innych przypadkach kołnierze natomiast służą tylko i wyłącznie do mocowania szprych o czym wspominano już wcześniej.