Bicykl jest swojego rodzaju specyficzną wersją dwukołowego roweru, który posiadani bardzo duże przednie koło oraz jednocześnie małe tylne. Konstrukcja koła przedniego o tak dużej średnicy była możliwa dopiero po patencie dwóch anglosaskich konstruktorów z połowy wieku dziewiętnastego, który dotyczył drutowych szprych, pracujących na rozciąganie. Przed wynalezieniem przekładni łańcuchowej pedały roweru umocowane musiały być bezpośrednio do przedniego koła. Aby móc uzyskać większą prędkość jednocześnie zwiększano średnicę koła, gdzie największe posiadały nawet do dwóch metrów. Naturalnym ograniczeniem w tym przypadły była długość nóg kierowcy, który musiał sięgać do pedałów. Dodatkowo jazda na bicyklu była niebezpieczną, szczególnie jeśli chodzi o dosyć dużą wysokość, osoba siedząca na siodełku nie dosięga stopami ziemi, przez co zejście z takiego roweru także jest utrudnionym, podobnie jak samo wejście. Rowery te przez dłuższy okres jednak cieszyły się bardzo dużą i w dodatku nie malejącą popularnością, dopiero wprowadzenie na rynek pod koniec wieku dziewiętnastego rowerów, które posiadały równomierną wielkość kół, czyli takich samych jakie znamy dzisiaj spowodowało, że rowery te zostały wyparte całkowicie i po pewnym czasie zniknęły z dróg ustępując miejsca nowszym modelom, które nie dość, że były bezpieczniejsze, to posiadały już napęd łańcuchowy, gdzie wielkość koła nie odgrywała już tak dużego znaczenie.