Na potrzeby działań wojennych powstały pociągi pancerne. Były to pojazdy szynowe składające się z opancerzonej lokomotywy i różnego rodzaju wagonów. Pociągami pancernymi były również bojowe wagony motorowe oraz uzbrojone i opancerzone drezyny. Zdarzały się takie sytuacje, że zwykłe pociągi były przerabiane na pancerne, nie posiadały wówczas pancerza lecz worki z piaskiem lub osłony betonowe. Nie wszystkie wagony w takich pociągach były specjalnie obudowywane. Bardzo ważną rolą tego rodzaju pojazdu był transport zarówno wojska ale przede wszystkim ciężkiego sprzętu wojskowego. Do tego typu przewozów służyły specjalne platformy. Na nich przewożone były także materiały saperskie i do naprawy torowiska. W zależności od wyposażenia wagony dzielimy na artyleryjskie, czyli takie, które oprócz dobrego opancerzenia były uzbrojone w działa i karabiny maszynowe. Odmianą wagonów artyleryjskich są wagony przeciwpancerne, które posiadały one działo przeciwpancerne, zwykle zamontowane w wieży czołgowej oraz przeciwlotnicze, z działkami przeciwlotniczymi na pokładzie. Do przewozu żołnierzy służyły wagony szturmowe lub dowodzenia.